In Islam, we are constantly taught to focus on our duty, irrespective of whether the next party does their part or not.
We are answerable for our own deeds, not that of others.
Likewise, we are rewarded for doing our duty, even if others fail.
In keeping with this teaching, we find that if one says Salam to his fellow Muslim and does not receive a reply, Allah Ta’ala instructs the Angels to actually reply to him.
Similarly, when one sneezes and says Alhamdulillah. If nobody replies to him, here too the Angels and other creations reply to him.

A Beautiful Hadith on Salam

  • Sayyiduna ‘Abdullah Ibn Mas’ud (radiyallahu’anhu) reports that Nabiy (sallallahu ‘alayhi wasallam) said:

‘As-Salam is one of the names of Allah Ta’ala that has been placed on Earth. So, spread it amongst yourselves!
For indeed when a Muslim passes by a group of people and greets them [first] with Salam and they reply to him, he will supersede their rank by virtue of merely reminding them of the Salam.
If they do not reply to him, then those [Angels] who are better and more purer will have replied!
(Musnad Bazzar and Tabaraniy, with a reliable chain. See Targhib, Majma’uz Zawaid, vol. 8, pg. 29 and Fadlul Mun’im, vol. 2, pg. 459 and Faydul Qadir, Hadith: 4846 for authentication)

Let’s take advantage of this beautiful benefit of saying Salam first, and also be assured that in the event of the person not replying, its the Angels of Allah who will reply to our greeting insha Allah.

The Angel’s reply to our sneeze

  • The following is recorded from Sayyiduna ‘Abdullah Ibn ‘Abbas (radiyallahu’anhuma) with a reliable chain:

“When one sneezes, [even if he is alone] he should still say: Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin.
When he does so, the Angels reply to him saying: Yarhamukallah.
(May Allah have mercy on you)

  • The renowned Tabi’iy, Ibrahim Nakha’iy (rahimahullah) said:

“Therefore, after saying Alhamdulillah… one who is alone [or one who does not receive a reply from those present] should say:
Yarhamunallahu wa iyyakum.
(May Allah Ta’ala have mercy on you and I)
As a reply to the Angels and other creation.
Refer: Al-Adabul Mufrad of Imam Bukhariy, Hadith: 946, Musannaf Ibn Abi Shaybah, Hadith: 26517 and Fathul Bari, Hadith: 6221)

May Allah Ta’ala grant us the tawfiq (ability) to practice on the above.

 

13/02/2018

_________

التخريج من المصادر العربية

مسند البزار (١٧٧١): عن ابن مسعود رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «السلام اسم من أسماء الله تعالى وضعه في الأرض فأفشوه بينكم، فإن الرجل المسلم إذا مر بقوم فسلم عليهم فردوا عليه، كان له عليهم فضل درجة بتذكيره إياهم، فإن لم يردوا عليه رد عليه من هو خير منهم وأطيب».

المعجم الكبير للطبراني (١٠٣٩١): حدثنا محمد بن عثمان بن أبي شيبة، ثنا سفيان بن بشر، ثنا أيوب بن جابر، عن الأعمش، عن زيد بن وهب، عن عبد الله قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إن السلام اسم من أسماء الله وضعه في الأرض، فأفشوه فيكم؛ فإن الرجل إذا سلم على القوم فردوا عليه، كان له عليهم فضل درجة؛ لأنه ذكرهم، فإن لم يردوا عليه رد عليه من هو خير منهم وأطيب».

الترغيب والترهيب للمنذري (٣/ ٤٢٧): وعن عبد الله، يعني ابن مسعود رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «السلام اسم من أسماء الله تعالى وضعه في الأرض فأفشوه بينكم فإن الرجل المسلم إذا مر بقوم فسلم عليهم، فردوا عليه كان له عليهم فضل درجة بتذكيره إياهم السلام، فإن لم يردوا عليه رد عليه من هو خير منهم». رواه البزار والطبراني، وأحد إسنادي البزار جيد قوي.

 مجمع الزوائد (٨/ ٢٩): رواه البزار بإسنادين والطبراني بأسانيد وأحدهما رجاله رجال الصحيح.

فضل المنعم (٢/ ٤٥٩): رواه البزار والطبراني وإسناده حسن.

فيض القدير (٤٨٤٧): (السلام اسم من أسماء الله) كما قال {هو السلام المؤمن} (وضعه) في رواية جعله (الله في الأرض فأفشوه بينكم فإن الرجل المسلم إذا مر بقوم فسلم عليهم فردوا عليه كان له عليهم فضل درجة بتذكيره إياهم السلام فإن لم يردوا عليه رد عليه من هو خير منهم وأطيب) وهم الملائكة الكرام.
تنبيه: ما ذكر من أن السلام اسم من أسمائه تعالى لا يعارض ما قرره جمع من أن السلام دعاء بالسلامة ملحوظ فيه التأمين بقوله تعالى {ولله الأسماء الحسنى فادعوه بها} قال بعض العارفين: كل اسم من أسمائه سبحانه يبلغك رتبة من المراتب إذا دعوت به فاسم السلام يبلغك سلامته كما أن الرحمن يبلغك رحمته إذا دعوت به
(البزار) في مسنده (هب عن ابن مسعود) قال المنذري: رواه البزار والطبراني وأحد إسنادي البزار جيد قوي وقال الهيثمي: رواه البزار بإسنادين أحدهما رجاله رجال الصحيح اه. وقال ابن حجر في الفتح: رواه البزار والطبراني مرفوعا وموقوفا وطرق الموقوف أصح فحكم ابن الجوزي بوضعه غير صواب.

الأدب المفرد (٩٤٦): حدثنا موسى، عن أبي عوانة، عن عطاء، عن سعيد بن جبير، عن ابن عباس قال: «إذا عطس أحدكم فقال: الحمد لله، قال الملك: رب العالمين، فإذا قال: رب العالمين، قال الملك: يرحمك الله». 

المصنف لابن أبي شيبة (٢٦٥١٧): عن إبراهيم رحمه الله قال: «إذا عطس و هو وحده فليقل: الحمد لله رب العالمين، ثم ليقل: يرحمنا الله و إياكم، فإنه يشمّته من سمعه من خلق الله».

فتح الباري لابن حجر (٦٢٢١): وللمصنف أيضا في «الأدب المفرد» والطبراني بسند لا بأس به عن ابن عباس قال: «إذا عطس الرجل فقال الحمد لله قال الملك رب العالمين فإن قال رب العالمين قال الملك يرحمك الله».