In an era like ours, in which we’ve become prone to insecurity, the following prescription from one of the most knowledgeable Sahabah (radiyallahu’anhum) is very pertinent.
Lets read through the following narrations and be inspired.

Sayyiduna ‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu’anhu) said:

“Whoever recites the following ten verses of Surah Baqarah in the morning,
(1) will be saved from Shaytan till the evening, and whoever recites it in the evening will be protected from Shaytan till the morning.
(2) Furthermore, he will not experience unpleasant surprises in his family or wealth.
(3) If these verses are recited on an insane person, he will be cured.”
(Sunan Darimiy, Hadith: 3382 & Shu’abul Iman, Hadith: 2412)

In another narration Ibn Mas’ud (radiyallahu’anhu) added:

(4) “If they are recited in a home, no Shaytan shall enter it till the morning.”
(Sunan Darimiy, Hadith: 3382 & Al-Mu’jamul Kabir, Hadith: 8673. ‘Allamah Suyutiy has declared one chain of Darimiy as authentic (sahih) refer: Da’il Falah, Hadith: 84)

Those ten verses are:
1-4. The first four verses. (according to some ‘Ulama this ends at the word: “Muflihun”
(Al-Hirzuth Thamin, vol. 1, pg. 521)
5-7. Ayatul Kursiy and the two verses that follow it.
8-10. The last three verses.
View a pdf of these verses here.

Prescription for not forgetting the Quran
Sayyiduna ‘Abdullah ibn Mas’ud’s student; Imam Mughirah ibn Subay’ (rahimahullah) said:

(5) “Whoever recites these ten verses before sleeping, will not forget the Quran.”
(Sunan Darimiy, Hadith: 3385 & Shu’abul Iman, Hadith: 2413)

Note: Mulla ‘Aliy Qari (rahimahullah) has written that according to the Hanafiy Scholars, Sayyiduna ‘Abdullah ibn Mas’ud (radiyallahu’anhu) is the most knowledgeable Sahabiy after the four Khulafa (radiyallahu’anhum)
Lets implement this simple formula for divine protection and teach it to others. Many of us already know most of these verses too anyway…

Download the short video here.

regular_signature_ml_muhammad

06/10/2019

_________

التخريج من المصادر العربية

سنن الدارمي (٣٣٨٢): حدثنا جعفر بن عون انا أبو العميس عن الشعبي قال قال عبد الله: «من قرأ عشر آيات من سورة البقرة في ليلة لم يدخل ذلك البيت شيطان تلك الليلة حتى يصبح أربعا من أولها وأية الكرسي وآيتان بعدها وثلاث خواتيمها أولها { لله ما في السماوات}».

شعب الإيمان للبيهقي (٢٤١٢): أخبرنا أبو حسين بن بشران ابنا أبو جعفر الرزاز ثنا سعدان بن نصر ثنا يحيى بن السكن عن أبي عوانة نصر بن طريف عن عاصم عن الشعبي عن ابن مسعود فقال: «من قرأ عشر آيات من سورة البقرة أول النهار لم يقربه شيطان حتى يمس، و إن قرأها حين يمس لم يقر به حتى يصبح، و لا يرى شيئا يكرهه في أهله و ماله، و إن قرأها على مجنون أفاق، أربع آيات من أولها و آية الكرسي و اثنتين بعدها و ثلاث آيات من آخرها».

سنن الدارمي (٣٣٨٢): حدثنا جعفر بن عون انا أبو العميس عن الشعبي قال قال عبد الله: «من قرأ عشر آيات من سورة البقرة في ليلة لم يدخل ذلك البيت شيطان تلك الليلة حتى يصبح أربعا من أولها وأية الكرسي وآيتان بعدها وثلاث خواتيمها أولها {لله ما في السماوات}».

المعجم الكبير للطبراني (٨٦٧٣): حدثنا فضيل بن محمد، ثنا أبو نعيم، ثنا أبو العميس، قال: سمعت الشعبي، يقول: قال عبد الله: «من قرأ عشر آيات من سورة البقرة في بيت لم يدخل ذلك البيت شيطان تلك الليلة حتى يصبح، أربع آيات من أولها، وآية الكرسي، وآيتين بعدها، وخواتيمها».

داعي الفلاح (٨٤) = (٧٤): وأخرج الدارمي وابن الضريس في فضائل القرآن بسند صحيح عن  ابن مسعود قال: «من قرأ أربع آيات من أول سورة البقرة وآية الكرسي واثنين بعد آية الكرسي وثلاثا من آخر سورة البقرة، لم يقربه ولأهله يومئذ شيطان ويكفى همه».

الحرز الثمين (١/ ٥٢١): (وقراءة عشر آيات: أربع) بالجر بدل من عشر (من أول البقرة) قال المصنف: «يعني إلى ((المفلحون)) على عدد غير الكوفي»، انتهى.
وبيانه: أن قوله تعالى: (الم) آية عند الكوفي دون البصري.

سنن الدارمي (٣٣٨٥): حدثنا إسحاق بن عيسى عن أبي الأحوص عن أبي سنان عن المغيرة بن سبيع وكان من أصحاب عبد الله قال: «من قرأ عشر آيات من البقرة عند منامه لم ينس القرآن أربع آيات من أولها وأية الكرسي وآيتان بعدها وثلاث من آخرها». قال إسحاق: «لم ينس ما قد حفظه».

شعب الإيمان للبيهقي (٢٤١٣): أخبرنا أبو نصر بن قتادة أنا أبو منصور النضروي ثنا أحمد بن سبع نجدة ثنا سعيد بن منصور ثنا أبو الأحوص عن أبي سنان عن المغيرة بن سبيع قال: «من قرأ عند منامه آيات من البقرة لم ينسين القرآن أربع آيات و الهكم إله واحد لا إله إلا هو الرحمن الرحيم و آية الكرسي و ثلاث آيات من آخرها».