Among the many Sunnats that relate to sleeping, making wudu before going to bed is one that yields much gain.
There are many incentives for practicing this sunnah of Rasulullah (sallallahu’alayhi wasallam). Here under are a few of the incentives for one who sleeps with wudu:

1. The du’a of the Angels.
Sayyiduna Ibn ‘Abbas (radiyallahu ’anhumu) reported that Nabiy (sallallahu ‘alayhi wasallam) said:
“Purify these bodies and Allah will purify you, for any slave who goes to sleep in a state of purity has an Angel that spends the night with him. Every time he turns over, [the Angel] says, ‘O Allah! Forgive Your slave, for he went to bed in a state of purity.”
(Al-Mu’jamul Awsat of Tabaraniy, Hadith: 5087)
‘Allamahs: Mundhiriy and Dimyatiy (rahimahumallah) have declared the chain as good (Jayyid).

2. The soul will make sajdah under the ‘Arsh (Throne) of Allah Ta’ala.
Sayyiduna Abud Darda (radiyallahu ’anhu) has said:
“When a person sleeps, his soul (ruh) rises to the throne (‘Arsh) of Allah. If he slept with wudu, the soul is permitted to make sajdah (by the ‘Arsh of Allah). If he slept in the state of impurity, permission for sajdah is refused.”
(Kitabuz Zud of Ibnul Mubarak, Hadith: 1245. Also see: Fathul Bari, Hadith: 1149)

3. The reward of engaging in salah and dhikr the entire night.
Imam Abu Murayah Al ‘Ijli (rahimahullah) said:
“Whoever retires to bed in the state of wudu and falls off to sleep while engaging in the dhikr of Allah Ta’ala, his bed will be regarded as a Masjid. He will receive the reward of being in salah and dhikr until he awakens.”
The narration is suitable to quote as reported.
(Musannaf ‘Abdur Razzaq, Hadith: 19837 and Fathul Bari, Hadith: 6311)

4. Be raised on the day of Qiyamah with Wudu
The ‘Ulama state that one of the primary reasons for sleeping with wudu is to prepare for death.
Sayyiduna Ibn ‘Abbas (radiyallahu’anhuma) advised:
“Ensure that you spend the nights in wudu, for the souls will be raised in the condition [of purity] that they were taken in.”
(Musannaf ‘Abdur Razzaq, see Fathul Bari, Hadith: 6311 and ‘Umdatul Qari, Hadith: 247)

5. Protection from nightmares.
Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) writes:
“One who sleeps with wudu will see better dreams.”
(Fathul Bari, Hadith: 6311)
Shaykhul Hadith Moulana Muhammad Zakariyya Kandehlawiy (rahimahullah) says:
“One who sleeps with wudu is saved from bad dreams”.
(Taqrir Bukhariy 2/78)

Let’s take advantage of these super benefits of sleeping with wudu. A simple, yet so beneficial deed. In so doing, we won’t lose as we snooze!

 

20/03/2017

__________

التخريج من المصادر العربية

المعجم الأوسط (٥٠٨٧): حدثنا محمد بن العباس المؤدب قال: نا عاصم بن علي قال: نا إسماعيل بن عياش، عن العباس بن عتبة، عن عطاء بن أبي رباح، عن ابن عباس، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «طهروا هذه الأجساد طهركم الله، فإنه ليس من عبد يبيت طاهرا إلا بات معه في شعاره ملك، لا ينقلب ساعة من الليل إلا قال: اللهم اغفر لعبدك فإنه بات طاهرا».

الترغيب والترهيب للمنذري (١/ ٤٠٨ـ ٤٠٩): رواه الطبرانى في الأوسط بإسناد جيد.

المتجر الرابح (٣٥٣): رواه الطبراني بإسناد جيد.

الزهد ( ١٢٤٥): أخبركم أبو عمر بن حيويه قال: حدثنا يحيى قال: حدثنا الحسين قال: أخبرنا ابن المبارك قال: أخبرنا ابن لهيعة قال: حدثنا عثمان بن نعيم الرعيني، عن أبي عثمان الأصبحي، عن أبي الدرداء قال: «إذا نام الإنسان عرج بروحه حتى يؤتى بها إلى العرش، فإن كان طاهرا أذن لها بالسجود، وإن كانت جنبا لم يؤذن لها بالسجود».

فتح الباري (١١٤٩): من لازم الدوام على الطهارة أن يبيت المرء طاهرا ومن بات طاهرا عرجت روحه فسجدت تحت العرش كما رواه البيهقي في «الشعب» من حديث عبد الله بن عمرو بن العاص والعرش سقف الجنة، كما سيأتي في هذا الكتاب وزاد بريدة في آخر حديثه: «فقال النبي صلى الله عليه وسلم بهذا».

المصنف لعبد الرزاق الصنعاني (١٩٨٣٧): أخبرنا عبد الرزاق، عن معمر، عن سعيد الجريري، عن أبي السليل، عن أبي مراية العجلي، قال: «من أوى إلى فراشه طاهرا، ونام ذاكرا، كان فراشه مسجدا، وكان في صلاة وذكر، حتى يستيقظ، ومن أوى إلى فراشه غير طاهر، ونام غير ذاكر، كان فراشه قبرا، وكان جيفة، حتى يستيقظ».

فتح الباري لابن حجر (١١/ ١١٠، رقم: ٦٣١١): ومن طريق أبي مراية العجلي قال: «من أوى إلى فراشه طاهرا ونام ذاكرا كان فراشه مسجدا وكان في صلاة وذكر حتى يستيقظ»، ومن طريق طاوس نحوه.

>المصنف لعبد الرزاق (١٩٨٤٤): أخبرنا عبد الرزاق، عن أبي بكر بن عياش، قال: أخبرني أبو يحيى، أنه سمع مجاهدا يقول: قال لي ابن عباس: «لا تنامن إلا على وضوء، فإن الأرواح تبعث على ما قبضت عليه».

شعب الإيمان(٤٣٨٦): وبهذا الإسناد أنا عبد الرزاق، عن أبي بكر بن عياش، قال: أخبرني أبو يحيى، أنه سمع مجاهدا، يقول: قال لي ابن عباس: «لا تنامن إلا على وضوء، فإن الأرواح تبعث على ما قبضت عليه».

فتح الباري (١١/ ١١٠ رقم: ٦٣١١): ويؤخذ منه الندب إلى الاستعداد للموت بطهارة القلب لأنه أولى من طهارة البدن وقد أخرج عبد الرزاق من طريق مجاهد قال قال لي بن عباس: «لا تبيتن إلا على وضوء فإن الأرواح تبعث على ما قبضت عليه» ورجاله ثقات إلا أبا يحيى القتات هو صدوق فيه كلام.

عمدة القاري (٢٤٧): ومنها ما قاله ابن بطال: فيه أن الوضوء عند النوم مندوب إليه مرغوب فيه، وكذلك الدعاء، لأنه قد تقبض روحه في نومه فيكون قد ختم عمله بالوضوء والدعاء الذي هو أفضل الأعمال، ثم إن هذا الوضوء مستحب وإن كان متوضئا كفاه ذلك الوضوء، لأن المقصود النوم على طهارة مخافة أن يموت في ليلته.

فتح الباري لابن حجر (٦٣١١): ومنها أن يكون أصدق لرؤياه وأبعد من تلعب الشيطان به.

تقرير بخاري (٢/٧٨): اگر كوئی شخص باوضو سوئے تو برے خوابوں سے اور شیطان كے وساوس سے محفوظ رہتا ہے۔