Some people have the habit of pursuing such topics that have no relevance to one’s practical life (‘amal). Our pious predecessors (salaf) would sternly discourage this as it is a waste of time and could even lead to confusion.
(Fathul Bari, Hadith: 7289)
These types of questions have even been discouraged in the Hadith of Rasulullah (sallallahu’alayhi wasallam):
إن الله كره لكم قيل وقال، وكثرة السؤال، وإضاعة المال
“Indeed Allah dislikes that you engage in chit chat, profuse questioning and the wastage of wealth”
(Sahih Bukhariy, Hadith: 5975)
The commentators explain that this refers to –among other things- those questions that one has no need to ask.
(Fathul Bari, Hadith: 1477)
Imam Bukhariy (rahimahullah) has a chapter in his Sahih dedicated to: “The abhorrence (karahah) of abundant questioning, or enquiring about what doesn’t concern a person”
He has included the above Hadith in this chapter (Hadith: 7292)
Imam Darimiy -rahimahullah- has done the same in his “Sunan” too.
Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) states that this also includes queries regarding aspects that have been left ambiguous in Shari’ah..
(Fathul Bari. This refers to questions like: Asking the names of the birds that Nabiy Ibrahim (’alaihi salam) was ordered to chop up and call back to life! Or details about those historical events that have no relevance to our lives.)
Who is Shaytan’s wife?
Once Imam Sha’biy (rahimahullah) was asked: “Who is Shaytan’s wife?” to which he replied: “That is one wedding ceremony I never attended!”
(Siyar A’lamin Nubala, vol. 4, pg. 312)
‘Allamah Shatbiy (rahimahullah) writes: “Imam Malik (rahimahullah) disliked discussing issues that were not linked to ‘amal (practice) and he (Imam Malik) quoted his seniors to have also disapproved of this.”
In fact, Al-Shatbiy has mentioned that Sayyiduna ‘Umar (radiyallahu’anhu) would actually beat up those who engaged in such matters.
(Al-Muwafaqat fi Usuli Shari’ah, vol. 4, pg. 138)
My Teacher, Al-Muhaddith Shaykh Muhammad ‘Awwamah (may Allah protect him) writes: “The student of our era should be discouraged from engaging in: chit chat (قيل وقال), abundant questioning and useless talk.”
(Ma’alim, pg. 19)
This advice applies to everyone, and not just the student.
May Allah guide us all. Amin.
29/09/2020
__________
التخريج من المصادر العربية
فتح الباري لابن حجر (٧٢٨٩): فيفرق بين متماثلين بفرق ليس له أثر في الشرع… فهذا الذي ذمه السلف وعليه ينطبق حديث بن مسعود رفعه: «هلك المتنطعون» أخرجه مسلم فرأوا أن فيه تضييع الزمان بما لا طائل تحته ومثله الإكثار من التفريع على مسألة لا أصل لها في الكتاب ولا السنة ولا الإجماع وهي نادرة الوقوع جدا فيصرف فيها زمانا كان صرفه في غيرها أولى ولا سيما إن لزم من ذلك إغفال التوسع في بيان ما يكثر وقوعه… وإذا تقرر ذلك فمن يسد باب المسائل حتى فاته معرفة كثير من الأحكام التي يكثر وقوعها فإنه يقل فهمه وعلمه ومن توسع في تفريع المسائل وتوليدها ولا سيما فيما يقل وقوعه أو يندر ولا سيما إن كان الحامل على ذلك المباهاة والمغالبة فإنه يذم فعله وهو عين الذي كرهه السلف.
صحيح البخاري (٥٩٧٥): حدثنا سعد بن حفص، حدثنا شيبان، عن منصور، عن المسيب، عن وراد، عن المغيرة بن شعبة، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «إن الله حرم عليكم عقوق الأمهات، ومنعا وهات، ووأد البنات، وكره لكم: قيل وقال، وكثرة السؤال، وإضاعة المال».
فتح الباري لابن حجر (١٤٧٧): قوله: «وكثرة السؤال» … يحتمل أن يكون المراد السؤال عن المشكلات، أو عما لا حاجة للسائل به ولذلك قال صلى الله عليه وسلم: «ذروني ما تركتكم» قلت: وحمله على المعنى الأعم أولى ويستقيم مراد البخاري.
صحيح البخاري (قبل: ٧٢٩٢): باب ما يكره من كثرة السؤال وتكلف ما لا يعنيه.
سنن الدارمي (٢٧٩٢) باب: إن الله كره لكم قيل وقال.
فتح الباري لابن حجر (٧٢٩٢): المراد بكثرة السؤال في كتاب الرقاق، هل هو خاص بالمال، أو بالأحكام، أو الأعم من ذلك، والأولى حمله على العموم، لكن فيما ليس للسائل به احتياج.
سير أعلام النبلاء (٤/ ٣١٢): عن الأعمش، قال: أتى رجل الشعبي، فقال: ما اسم امرأة إبليس؟ قال: ذاك عرس ما شهدته.
الموافقات للشاطبي (٤/ ١٣٨): وقد ضرب عمر بن الخطاب صبيغًا وشرد به، لما كان كثير السؤال عن أشياء من علوم القرآن لا يتعلق بها عمل، وربما أوقع خبالًا وفتنة وإن كان صحيحا، وتلا قوله تعالى: (وفاكهة وأبا) [عبس: ٣١]. فقال: هذه الفاكهة، فما الأب؟ ثم قال: ما أمرنا بهذا. إلى غير ذلك مما يدل على أنه ليس كل علم يبث وينشر، وإن كان حقا، … وكان يكره الكلام فيما ليس تحته عمل، وأخبر عمن تقدمه أنهم كانوا يكرهون ذلك.
معالم إرشادية (ص ١٩): ومما يحذر منه طالب العلم في أيامنا هذه: انهماكه في القيل والقال، وكثرة السؤال، والفضول في الكلام، والأخذ في الجدال والمراء، وإغرابه في المسائل والمحفوظات والنقول عن غير المتداول من الكتب لدى العلماء، وأخذه للعلم عن الكتب، لا بالتلقِّي من أفواه العلماء عن طريق مصاحبتهم ومزاحمتهم عليه بالرّكب.