The month of Ramadan, in addition to being known as the “month of the Quran” is also the “month of du’a”
There are several du’as that pertain to this month. Hereunder are a few of them:

Du’a at the beginning of Ramadan
Sayyiduna ‘Ubadah ibn Samit (radiyallahu‘anhu) reports that Rasulullah (sallallahu ’alayhi wasallam) used to teach the Sahabah (radiyallahu ‘anhum) the following du’a when the blessed month of Ramadan would arrive:

اَللَّهُمَّ سَلِّمْنِيْ لِرَمَضَانَ وَسَلِّمْ رَمَضَانَ لِيْ وَسَلِّمْهُ لِيْ مُتَقَبَّلاً
.Allahumma sallimni li Ramadana, wasallim Ramadana li, wa sallimhu li mutaqabbala

Translation: O Allah! Safeguard me for Ramadan, safeguard Ramadan for me and accept it from me.
(Kitabud-Du’a of Imam Tabaraniy, Hadith: 912-913 & Hayatus Sahabah vol. 3, pg. 182)
See here for details on the authenticity of this du’a.

Suggested du’a to be recited throughout the month
Our elders have –in the light of the Hadith- prescribed the following du’a to be recited in abundance during Ramadan:

أشهدُ أنْ لا إلهَ إلَّا أَنْتَ أَستَغفِرُكَ وأَتُوبُ اِلَيك، أسأَلُكَ الجَنَّة وَأَعُوذُ بِكَ مِن النَّار
Ash-hadu alla ilaha illa anta astagh firuka wa atubu ilaik, as-alukal Jannah wa a’uthu bika minan nar

Translation: (O Allah) I bear witness that there is none worthy of worship but you. I beg your forgiveness. I ask you for Paradise and refuge from Jahannam.

Du’a on Laylatul Qadr:
The following du’a was taught by Rasulullah (sallallahu ’alayhi wasallam) to Sayyidatuna A’ishah (radiyallahu ‘anha) to be recited on Laylatul-Qadr:

اَللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ ، تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي
Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘anni

Translation: O Allah certainly you are most forgiving, You love to forgive, so forgive me.
(Sunan Tirmidhiy, Hadith: 3513)
Also see here for suggestions on what to do on this night.

The month of the Quran
Ramadan was the month that Allah Ta’ala selected to reveal the Quran. It is therefore, known as the month of the Quran. Hence people generally recite more Quran during Ramadan. In the process of reciting the Quran, one would end up reciting an ayah of sajdah, in which case it becomes wajib (binding) upon the reciter to make a sajdah. The correct procedure for this sajdah is that one should stand upright, say Allahu akbar and go into sajdah. If one has more than one sajdah to make, one may do so by sitting in between. Upon completion of the sajdah or sajdahs, one should stand up again. All the conditions for salah also apply to the sajdah tilawah. (Like being in the state of wudu, facing the qiblah etc.) One should not raise one’s hands when saying the takbir, neither should one say the salam at the end.
(Tahtawiy, pg. 498)

Du’a in Sajdah Tilawah
While in sajdah tilawah Rasulullah (sallallahu ’alayhi wasallam) would recite the following du’a:

سَجَدَ وَجْهِي لِلَّذِي خَلَقَهُ وَشَقَّ سَمْعَهُ وَبَصَرَهُ بِحَوْلِهِ وَقُوَّتِهِ
Sajada wajhi lillathi khalaqahu wa shaqqa sam’ahu wa basarahu bi hawlihi wa quwwatihi

Translation: My face has prostrated for the One who, by His power and might, created it and created the faculty of seeing and hearing in it.
(Sunan Tirmidhiy, Hadith: 580 & Sunan Abi Dawud, Hadith: 1409)

Note:
The fourteen ayat of sajdah in the Quran are either
(1) in praise of Allah’s obedient slaves,
(2) rebuke of the disobedient ones or
(3) general instructions to make sajdah. In light of this, one should make the following intention and du’a in the heart during the sajdah tilawah:
“O Allah! I am from the obedient ones and keep me steadfast on your obedience.”

May Allah Ta’ala bless the entire Ummah in this auspicious month. Amin.

Download PDF here

 

regular_signature_ml_muhammad

06/06/2016

__________

التخريج من المصادر العربية

الدعاء (٩١٢): حدثنا حفص بن عمر بن الصباح الرقي، ثنا خلف بن الوليد الجوهري، ثنا أبو جعفر الرازي، عن عبد العزيز بن عمر بن عبد العزيز، عن صالح بن كيسان، عن عبادة بن الصامت، رضي الله عنه قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعلمنا هؤلاء الكلمات إذا جاء رمضان أن يقول أحدنا: «اللهم سلمني من رمضان، وسلم رمضان لي، وتسلمه مني متقبلا».

الدعاء (٩١٣): حدثنا بكر بن سهل، ثنا عبد الله بن يوسف، ح وحدثنا أبو عبد الملك أحمد بن إبراهيم الدمشقي، ثنا محمد بن عائذ، قالا: ثنا الهيثم بن حميد، ثنا النعمان بن المنذر، عن مكحول، أنه كان يقول إذا دخل رمضان: «اللهم سلمني لرمضان، وسلم رمضان لي، وتسلمه مني متقبلا».

حياة الصحابة (٣/ ١٨٢): وأخرج الطبراني في «الدعاء» والديلمي ـ وسنده حسن ـ عن عبادة بن الصامت رضي الله عنه قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعلمنا هؤلاء الكلمات إذا جاء رمضان: «اللهم سلمني لرمضان، وسلم رمضان لي، وسلمه لي متقبلا». كذا في «الكنز».

سنن الترمذي (٣٥١٣): حدثنا قتيبة بن سعيد قال: حدثنا جعفر بن سليمان الضبعي، عن كهمس بن الحسن، عن عبد الله بن بريدة، عن عائشة، قالت: قلت: يا رسول الله أرأيت إن علمت أي ليلة ليلة القدر ما أقول فيها؟ قال: «قولي: اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني».
هذا حديث حسن صحيح.

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح (ص: ٤٩٨): (وشرط لصحتها) أن تكون (شرائط الصلاة) موجودة في الساجد الطهارة من الحدث والخبث وستر العورة واستقبال القبلة وتحريها عند الاشتباه والنية (إلا التحريمة) فلا تشترط لأن التكبير سنة فيها… (بلا رفع يد) إذ لا تحريم لها والتكبير للانحطاط (ولا تشهد) لعدم وروده (ولا تسليم) لأنه يستدعي سبق التحريمة وهي منعدمة وتسبيحها مثل الصلاتية سبحان ربي الأعلى ثلاثا وهو الأصح قال الكمال ينبغي أن يقال في ذلك غير النفل وفيه يقول ما شاء مما ورد كسجد وجهي للذي خلقه وصوره وشق سمعه وبصره بحوله وقوته اللهم اكتب لي عندك بها أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك فخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود.