There are numerous Hadiths that expound on the virtues of protecting/guarding the Muslims and their property.
Hereunder are a select few:

  1. Sayyiduna Sahl ibn Sa’d as-Sa’idiy (radiyallahu ‘anhu) reported that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

“Keeping watch/Guarding the Muslims in the path of Allah is better than the world and whatever is upon it.”
(Sahih Bukhariy, Hadith: 2892)

  1. Sayyiduna Salman al-Farisiy (radiyallahu ‘anhu) reported that he heard Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) say:

“Guarding the Muslims for a day and a night is better than fasting for a month and spending the nights in prayer. If he passes away [while guarding, the reward of] the deeds he used to carry out will continue, his sustenance will continue [in Jannah] and he will be protected from the punishment of the grave.”
(Sahih Muslim, Hadith: 1913)

  1. Sayyiduna ‘Abdullah ibn ‘Abbas (radiyallahu ‘anhuma) reports that Nabiy (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

“Two eyes will never be touched by Jahannam; an eye which weeps out of the fear of Allah Ta’ala and an eye which spends the night guarding in the Cause of Allah.”
(Sunan Tirmidhiy, Hadith: 1639. Declared sound by Imam Tirmidhiy)

  1. Sayyiduna Anas (radiyallahu ‘anhu) narrates that Nabiy (sallallahu ‘alayhi wa sallam) was asked about the reward of guarding the Muslims. He replied:

“Whoever keeps watch of the security of the Muslims for a night, will receive the reward of all those who offer Salah and fast.”
(Al Mu’jamul Awsat, Hadith: 8055)
‘Allamah Mundhiriy (rahimahullah) has declared the chain authentic (jayyid).
(Targhib, vol. 2, pg. 245. Also Majma’uz Zawayd, 5/289 & Al Ajwibatul Mardiyyah, 1/124)

May Allah Ta’ala bless all those who practiced on the above during the recent unrest, protect them and their families and accept their efforts. Amin

Download a PDF of this here

17/07/2021

__________

التخريج من المصادر العربية

صحيح البخاري (٢٨٩٢): حدثنا عبد الله بن منير، سمع أبا النضر، حدثنا عبد الرحمن بن عبد الله بن دينار، عن أبي حازم، عن سهل بن سعد الساعدي رضي الله عنه: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال: «رباط يوم في سبيل الله خير من الدنيا وما عليها، وموضع سوط أحدكم من الجنة خير من الدنيا وما عليها، والروحة يروحها العبد في سبيل الله، أو الغدوة خير من الدنيا وما عليها».

صحيح مسلم (١٩١٣): حدثنا عبد الله بن عبد الرحمن بن بهرام الدارمي، حدثنا أبو الوليد الطيالسي، حدثنا ليث يعني ابن سعد، عن أيوب بن موسى، عن مكحول، عن شرحبيل بن السمط، عن سلمان، قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «رباط يوم وليلة خير من صيام شهر وقيامه، وإن مات جرى عليه عمله الذي كان يعمله، وأجري عليه رزقه، وأمن الفتان».

سنن الترمذي (١٦٣٩): حدثنا نصر بن علي الجهضمي قال: حدثنا بشر بن عمر قال: حدثنا شعيب بن رزيق أبو شيبة قال: حدثنا عطاء الخراساني، عن عطاء بن أبي رباح، عن ابن عباس قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «عينان لا تمسهما النار: عين بكت من خشية الله، وعين باتت تحرس في سبيل الله».
وفي الباب عن عثمان، وأبي ريحانة. وحديث ابن عباس حديث حسن غريب لا نعرفه إلا من حديث شعيب بن رزيق.

المعجم الأوسط (٨٠٥٥): حدثنا موسى بن هارون، نا محمد بن زنبور، ثنا الحارث بن عمير، عن حميد الطويل، عن أنس بن مالك قال: سئل النبي صلى الله عليه وسلم عن أجر الرباط، فقال: «من رابط ليلة حارسا من وراء المسلمين كان له مثل أجر من خلفه ممن صام وصلى».

الترغيب والترهيب للمنذري (٢/ ٢٤٥): وعن أنس رضي الله عنه قال: سئل رسول الله صلى الله عليه وسلم عن أجر الرباط فقال: «من رابط ليلة حارسا من وراء المسلمين كان له أجر من خلفه ممن صام وصلى».
رواه الطبراني في الأوسط بإسناد جيد.

مجمع الزوائد ومنبع الفوائد (٥/ ٢٨٩): وعن أنس بن مالك قال: سئل رسول الله صلى الله عليه وسلم عن أجر الرباط فقال: «من رابط يوما حرسا من وراء المسلمين كان له أجر من خلفه ممن صام وصلى».
رواه الطبراني في الأوسط ورجاله ثقات.

الأجوبة المرضية (١/ ١٢٤): وأخرج الدارقطني في «الأفراد» والطبراني بسند رجاله ثقات عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: سئل رسول الله صلى الله عليه وسلم عن أجر الرباط فقال: «من رابط ليلة حارسًا من وراء المسلمين، كان له أجر من خلفه ممن صام وصلى».